fredag 28 oktober 2016

Farmor Mina 150 år

Just idag är det 150 år sedan mormors farmor Mina Kohlén föddes. Här är hennes liv i ord och bilder.


Äkta makar. Bernhard och Mina Kohlén fick 58 år tillsammans.


Sofia Vilhelmina, som hon egentligen hette, föddes den 28 oktober 1866 som nummer tre i en syskonskara som skulle bli åtta. Hennes föräldrar var gruvarbetaren Carl August Sahlin (1835-1914) och Johanna Sofia Eriksson (1843-1901) och familjen bodde i en stuga vid Mellandammen i Sala.


Mellandammen. I denna s k Sahlins stuga vid Mellandammen föddes Mina. 
Bilden är ett vykort från början av 1900-talet.


16 år gammal gav hon sig iväg hemifrån för att stå på egna ben. Som för många andra jämnåriga flickor väntade nu ett liv som piga en tid innan man förhoppningsvis fick chansen att gifta sig. Hennes första arbetsplats blev hos arbetaren Per Ersson på Varmsätra ägor, Norrby församling där hon stannade i ett år.


Sedan inleddes en serie av flyttar – fem flyttar på lika många år! 1884 Sala stad; 1885 Solinge gård i Romfartuna; 1886 Gussjö i Fläckebo; 1887 Hemmingsbo i Fläckebo; 1888 Helsingtorp i Skultuna.


Samtidigt som Mina tog plats som piga i Helsingtorp städslades där en ny dräng som hette Bernhard Kohlén. ”Tycke uppstod” som man brukar säga och efter ett år i Helsingtorp, flyttade Mina och Bernhard hem till hans föräldrar som var torpare under Slagårda i Lillhärads församling.


Den 4 maj 1890 sammanvigdes Sofia Vilhelmina Sahlin och Gustaf Bernhard Kohlén av kyrkoherden i Lillhärad och samma dag fick de tillträde till en egen bostad i flygelbyggnaden vid Slagårda gård.


1893 var det dags att flytta igen. Denna gång till Bålsta gård i Harakers församling. Här stannade familjen i två år innan man flyttade till ett torp i Skråmsta i samma församling. Efter tre år där gick flyttlasset igen – denna gång till ett torp i Väster Munga i Romfartuna. Därifrån gick flyttlasset 1902, då de återvände till Lillhärad och Slagårda, där Röjningstorp nu blivit ledigt.


I april 1912 flyttade familjen till Hasselbäck i Harakers församling där Bernhard tog ett arrende av ett lantbruk.



Röjningstorp. Här är familjen Kohlén samlad utanför Röjningstorp på Slagårda ägor. Från vänster: Mina, Arvid, Henrik med Bernhard bakom sig. På hästryggen sitter Bärna och framför hästen står Anton. Namnen på personerna längst till höger, är inte kända. Troligen är de gäster på besök.


Barnen

Nu backar vi ett stycke i historien och återvänder till tiden strax efter att Mina träffat Bernhard. På hösten 1889 var Mina gravid och då såg det unga paret det lämpligt att flytta hem till Bernhards föräldrar i Slagårda. Den 7 februari 1890 föddes sonen Gustaf Richard. Men knappt sex månader gammal avled han i sviterna efter att genom olyckshändelse, ha blivit skållad av hetvatten.


Familjen begåvades med ytterligare fyra barn. Bernhard Antonius, Anton kallad, född den 27 november 1891; Gustaf Arvid den 21 augusti 1894; Henrik Vilhelm den 14 januari 1897 och Bärna Vilhelmina den 9 september 1902.


Men än en gång skulle familjen drabbas av tung sorg. Knappt 10 år gammal insjuknade Bärna i lunginflammation och avled. Mina tog denna förlust mycket hårt och moster Margit (1924-2013) berättade att farmor Mina hade ett fotografi utav sin dotter satt i en rikt lövsågad ram. I hela sitt liv satte Mina färska blommor i ramens många håligheter som fick sitta kvar tills de rasade.



"Gömd ej glömd". På Harakers kyrkogård finns denna gravsten, rest till minnet av Bärna,



Surahammar

På våren 1919 flyttade makarna Kohlén för sista gången. Då köpte de sig stugan Eriksberg i Olberga, Surahammar. Här fick de ett rart hem på sin ålderdom.



Eriksberg 1983. Systrarna Alice Svensson och Märta Liljegren på trappen till farmors stuga i Olberga.


Efter ett långt liv tillsammans avled Bernhard i stugan i Olberga den 14 juni 1948, 80 år gammal. Mina bodde ensam kvar i stugan en tid innan hon slutligen flyttade in på ålderdomshemmet i Surahammar och här slutade hennes livsdagar den 20 februari 1955. Hon var då 88 år gammal.



Farmor i Sura. Vid Surahammars ålderdomshem sommaren 1954.


4 kommentarer:

  1. Oj, så fin släkthistoria! Jag hittade den då jag googlade på "Helsingtorp" och Skultuna. Vet du var det lliiger/låg? Jag har letat på eniro.se, men inte kunnat hitta det. Orsaken är att min farmors mor, Maria Elfrida Olsson (gift Lund) bodde i Helsingtorp enligt 1910 års folkräkning. Med vänlig hälsning/Jan Norell, Hallstahammar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att Du hittat hit! Helsingtorp har jag faktiskt ingen aning om var det ligger eller om det finns kvar, men det kan jag ta reda på.

      'Hälsingtorp' som det numer stavas, finns kvar och ligger på skogen mellan Skultuna - Ramnäs - Sura. Googla på 'Hälsingtorp Skultuna' + kartor så får Du träff!
      /Erik

      Radera
  2. Hejsan
    Spännande att höra historien om kohlen. Gustav Arvid kohlen var min farfar.
    Mvh Elisabett Eriksson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen, en släkting! Va kul att Du hörde av Dig! Jag vill gärna komma i kontakt med Dig, vänligen skicka mig Din adress till erik@vasterfarnebo.se

      Radera